A szárnyas Anteusz

Az An-22-es Anteusz többször is járt Ferihegyen az 1980-as és az 1990-es évek végén. Fenomenális élményt jelentett látni ezt a gigászi méretű típust. A koaxiális légcsavarjainak semmivel össze nem téveszthető, már messziről hallható különleges hangja bizonyára maradandó élményt jelentett sokunknak.

A típus gépei már jóval a Ferihegyi leszállások előtt repültek magyar légtérben, sőt le is szálltak különböző szovjet bázisokon. Monor légterében a 70-es 80-as években többször is megfigyelhetők voltak viszonylag alacsonyan, 3000 m körüli magasságon amint keleti irányból Kiskunlacházára, Tökölre végeztek megközelítést, de az innen vissza indulók is láthatók voltak. A jellegzetes búgó hangjukhoz csak a Tu-114-es volt hasonlatos, ugyanis egyforma hajtóművük, légcsavarjuk volt.

Az Antonov tervezőiroda kapta meg azt a feladatot, hogy egy nehéz szállítógép típust tervezzen még az 1960-as évek elején, természetesen az akkori szovjet légierő számára. Az iroda az An-12-nél is bevált vállszárnyas, légcsavaros-gázturbinás kialakításban gondolkodott, de annál jóval nagyobb méretben. 1964-ben elkészült Kijevben az első repülőgép, melyet itt még három követett, majd a sorozatgyártást Taskentben végezték. Az első, a CCCP-64459-es lajstromjelű, 5340101-es gyári számú repülőgép 1965. február 27-én repült először. Ez a repülőgép hatalmas megdöbbenést keltett Párizsban az 1965-ös Légiszalonon. Ilyet is tudnak gyártani az oroszok! Uram isten! Sápítoztak a nyugati szakértők. A típusból 1975-ig 68 db-ot gyártottak és az amerikai C-5 „Galaxy” megjelenéséig, 1968-ig a világ legnagyobb repülőgép típusa volt és kategóriájában számos világrekordot állított fel. Ez volt az első repülőgép típus, mely képes volt 100 tonnás terheléssel a levegőbe emelkedni, persze csak a rekord kedvéért.

A típus nevét az Anteuszt a görög mitológiából vették hatalmas mérete és teherbírása miatt.

Technikai adatok:

Hossz: 57,8 m

Fesztáv: 64,4 m

Magasság: 12,54 m

Szárnyfelület: 345 m2

Üres tömeg: 118,7 t

Repülő tömeg: 250 t

Hasznos terhelés: 80 t

Csúcssebesség: 740 km/ó

Hajtómű: Kuznyecov NK-12MA

Teljesítmény: 4×15000 LE

Légcsavar típus: AV-90

Légcsavar átmérő: 6,2 m

Hatótáv: 10900 km (40 t), 5000 km (80 t)

Utazó magasság: 9000 m

Személyzet 6 fő, utaslétszám 29 fő:

A 33×4,4 m-es tehertérben a járművek, tankok mellett még katonákat is szállíthatott, közel 200-at és füves repülőtérről is üzemelhetett a speciális kialakítású futóművei miatt.

A törzs hátsó, alsó részét egy nagyméretű rámpa zárta, melyen a járművek a tehertérbe juthattak. A rakodást két, síneken futó 5 t teherbírású daru is segítette.

Később a prototípus a speciálisan kialakított tartókon, a hátán, légi úton szállította az An-124-es összeszerelt félszárnyait. 1980-tól az egyre csökkenő létszámú repülőgépeket a szovjet, majd a Szovjetunió felbomlása után az ukrán légierő is használta. Az Antonov tervezőiroda birtokában lévő géppel már alkalmanként civil feladatokat is elláttak, főleg a külföldi piacokon. A típusból jelenleg már csak néhány repülőképes példány van.

Advertisements
Galéria | Kategória: Írások, Fotók, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s