Évforduló, 2012 július

235 éve

1782. július 13-án született Kőszegen az osztrák származású Manner Károly orvos, aki később első emberként az országban, a levegőbe emelkedett.

115 éve

1907. július 11-én repült először Bleriot VI. Libellule nevű monoplánja, melyen már csűrőkormányok is voltak.

100 éve

1912. július 13-án a francia Jules Védrines Deperdussin egyfedelűjével 170,75 km/órára javította az általa tartott sebességi világrekordot.

90 éve

1922. július 22. A Szövetséges Ellenőrző Bizottság feloldatta a repülőgép-behozatali tilalmát, mely fontos lépés volt a rövidesen megalakuló két magyar légitársaság tekintetében.

85 éve

1927. július 27-én repült először az első kétszemélyes autogiró, a spanyol Juan de la Cierva C.6D típusa.

80 éve

1932. július 3. Kelényi László repülőgéppel 3 óra 13 perces új időtartam rekordot repült Budaörsön egy Hol’s der Teufel vitorlázó repülőgéppel.

1932. július 3. Lakihegyi (Formanek) Lajos megjavította a korábbi időtartam rekordot, amikor egy Hol’s der Teufel típusú vitorlázó repülőgéppel 3 óra 23 percig repült Budaörsön.

1932. július 5. Magyar-olasz légiforgalmi egyezményt írnak alá, mely következtében a későbbiekben megindult a légiközlekedés a két ország között.

1932. július 14. A rejtett magyar légierő egyik Caproni Ca.101/Bi típusú repülőgépe Soroksáron kényszerleszállás közben összetört.

1932. július 25. Kelényi László új országos vitorlázó időtartam rekordot állított fel, amikor egy Professor típusú repülőgéppel Budaörsön5 óra 13 percet repült.

 75 éve

1937. július 1. Meghalt Dobos István rákosi pilóta Mátyásföldön a HA-NAA lajstromjelű, M 19 típusú repülőgép berepülésekor történt balesetben. A repülőgépet az esemény után kijavították és évek múlva Érden, egy hangártűzben semmisült meg.

1937. július 24. A magyar hatóságok ideiglenesen engedélyezték a cseh légitársaságnak CSA-nak, hogy a Budapest-Bécs-Prága-Amszterdam útvonal magyar szakaszán végezhetnek légi szállítást.

1937. július 30. Magyar csapat is nevezett, Tímár Gyula, Tímár István, Csegeri József, Szabó Károly személyében két Bf.108 típusú repülőgéppel a párizsi Rallye Arienne francia túraversenyen.

70 éve

1942. július 10. Először repült az amerikai Douglas A-26 Invader.

1942. július 18-án repült először a két Junkers Jumo-004-es típusú sugárhajtóművel felszerelt, német Me-262-es repülőgép PC+UA lajstromjelű V1-es prototípusa

1942. július 1. Megkezdte a kitelepülést a keleti hadműveleti területre a debreceni a 4/2. bombázó század. 8 db Caproni Ca.135-ös típusú repülőgéppel.

1942. július 2. Megérkezett a keleti frontra, Konotopra a magyar 1/1. Dongó vadászrepülő század, melyben Horthy István tartalékos repülő főhadnagy, kormányzó helyettes is szolgálatot teljesített.

1942. július 12. A keleti frontra települt I. Repülőcsoportot a német Északi Repülőcsoport parancsnoksága alá rendelték.

1942. július 12. MALERT járatot nyitott Pozsonyba. Az első járatot a HA-JUC teljesítette.

1942. július 18. Bemutatták Budaörsön az olasz Fiat G.12T típusú szállító repülőgépet a magyar légiközlekedés és katonai repülés képviselőinek.

1942. július 20. Dr. Ember Sándor országgyűlési képviselőt lett a HMNRA elnöke, aki korábban a MAeSZ elnöke volt.

1942. július 20. Vitéz nagybányai Horthy Istvánt kormányzó helyettessé történő megválasztása után megvált a HMNRA elnöki és intézőbizottsági tagságától.

1942. július 25. Károlyi Gyula gróf, a Magyar Aero Szövetség korábbi társelnöke lett a magyar polgári repülés irányító szervezetének elnöke.

1942. július 25.Rotter Lajos mérnök, ismert repülőgéptervező, sportrepülő lett a HMNRA társelnöke.

1942. júliusában a német repülők a keleti hadműveleti területen a magyar távolfelderítő alakulat számára, a veszteségeik pótlására 3 db Dornier Do.215B-4 típusú felderítő repülőgépet adtak át.

1942. júliusában felavatták a Ferihegyi repülőtéren az EMESE Magyar Kísérleti Repülőgépgyár Rt. Üzemét. Ekkor adták át az első, HA-NBM lajstromjelű Jancsó Endre – Szegedy József által tervezett EM 29 Nebuló 2 típusú iskolagépet.

 65 éve

1947. július. A II. világháború utáni első sportrepülő katasztrófájában egy Vöcsök típusú vitorlázó repülőgép zuhant le a Hármashatár-hegyen ütközés következtében, pilótája Mális Ottó életét vesztette.

1947. július 11. A magyar kormány a hároméves terv keretében 40 millió forintot irányozott elő a Ferihegyi repülőtér helyreállítására.

1947. július 1-jén indították az első helikopteres postarepülést Angliában a BEA Westland-Sikorsky S-51-es típussal.

1947. július 8-án repült először az amerikai négymotoros, túlnyomásos törzzsel készült Boeing 377 Stratocruiser.

1947. július 11. A Hároméves Terv keretében a kormány 40 millió forintot irányzott elő a Ferihegyi repülőtér újjáépítésére.

1947. július 16-án repült először a világ első olyan vízigépe, az angol Saunders-Roe SR A/1, melynek sebessége meghaladta a 800 km/órát.

1947. július 24-én repült először az első szovjet sugárhajtású bombázógép az Il-22-es, melynek fejlesztése azonban rövidesen befejeződött.

1947. július 27-én repült először a Tu-12-es sugárhajtású bombázógép, melyet rövidesen kis sorozatban gyártottak is. A Tu-2-es sárkányát kissé módosítva, két német Junkers Jumo 004B gázturbina továbbfejlesztéséből létrejövő RD-10-es hajtóművekkel szerelték fel.

1947. július 27. Először repült az első angol tervezésű és gyártású helikopter a Bristol 171-es Sycamore.

60 éve

1952. július 1. Megalakult a Pestvidéki Gépgyár a tököli repülőtéren a MiG-15 típusú vadászgépek nagyjavításaira.

1952. július 17. Megtörtént az első sikeres katapultálás az országban, amikor kötelékrepülés közben a levegőben összeütközött két 1949-es gyártású magyar MiG-15-ös, a 021-es oldal és 1621-es gyári számú valamint a 037-es oldal és 1108037-es gyári számú vadászrepülőgép. Az első gép pilótája, Ferencz István fhdgy. megmenekült, a másik repülőgép vezetője, Nits Ferenc hdgy. az életét vesztette.

1952. július 19. A MASZOVLET különjáratot indított a helsinki olimpiára induló magyar sportolók számára.

1952. július 13-31. között repülték át először az Észak-Atlanti-óceánt helikopterrel, két Sikorsky S-55-ös géppel.

1952. július 29-én repülték át először a Csendes-óceánt sugárhajtású repülőgéppel, leszállás nélkül. Az USAF RB-45-ös felderítőgépe Alaszkából Japánba repült át.

55 éve

1957. júliusában befejeződött a ferihegyi forgalmi épület szárnyrészeinek az építése és elkezdődött a Pest felőli oldalon a tranzitszálló belső kialakítása.

1957. július 1. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztériumon belül megalakult a Légügyi Főigazgatóság és vezetője Rónai Rudolf lett.

1957. júliusában megalakult az Országos Mentőszolgálat keretében a Légi Betegszállító csoport, mely az első időkben két, a honvédségtől átkerült Jak-12R típusú repülőgéppel rendelkezett, a HA-MEA és a HA-MEB-el.

1957. júliusában a MALÉV kivonta a forgalomból az Aero-45 típusú HA-AEA lajstromjelű, 49320-as gyári számú négyszemélyes repülőgépét, melyet korábban alkalmanként taxi gépként használt. A repülőgép HA-REB lajstromjellel a rendőrség állományába került.

50 éve

1962. júliusában csoportos ejtőernyős ugrási rekordkísérletet végeztek Szolnokon. H. Nagy Imre, Valkó Gyula, Magyar Miklós, Tóth Jenő, Juhász József, Gajdán Miklós, Gyürki Imre. 5800 m-ről ugrottak.

1962. július 7-én a szovjet Moszolov ezredes Mikoljan E-166-os gépével 2681 km/órára, közel 100 km-rel nagyobbra javította a korábbi sebességi világrekordot.

1962. júliusában szolgálatba állt az első kifejezetten alacsony magasságból végrehajtandó támadásokra kifejlesztett gázturbinás csatarepülőgép a RAF-nál. A Blackburn NA39-es később Buccaneer néven vált ismertté.

1962. július 17-29. között rendezték meg a II. Motoros Műrepülő Világbajnokságot Budaörsön. A magyar versenyzők – egyéniben, Tóth József és csapatban Tóth József, Fejes Péter, Katona Sándor személyében – megszerezték a világbajnoki címet. A rendezvény záró akkordjaként nagyszabású repülőnapot rendeztek Ferihegyen.

45 éve

1967. július 8-22. Dunakeszin megrendezték a XVIII. Nemzeti és Nemzetközi Vitorlázórepülő Bajnokságot, melyen részt vettek lengyel, német, cseh versenyzők is. A második helyezett a magyar Szeredai Pál lett.

1967. július 19. Budapesten aláírták a magyar – svájci légügyi megállapodást.

1967. július 23-29. Miskolcon tartották meg a XIV: Nemzeti Ejtőernyős Bajnokságot Miskolcon, mely a hazánkban eddig megrendezett legnagyobb ejtőernyős verseny volt.

1967. július 9-én mutatták be Moszkvában, Domogyedovón az első két szovjet, változtatható szárnynyilazású repülőgépet, melyek később MiG-23-as és Szu-17 néven váltak ismertté.

1967. július 16-án a RAF ejtőernyősei 11942 m-ről ugrottak, mely az eddigi legmagasabbról végrehajtott csoportos ugrás volt.

1967. július 7-én végezte az első négyhajtóműves gép, utasokkal a fedélzetén az első műszeres megközelítést és leszállást, mely a Pan Am Boeing 707-es, N419PA jelű gépe volt.

40 éve

1972. júliusában leállították az utolsó magyar Il-28 típusú bombázó repülőgépet.

1972. július 27. Átszervezték a magyar repülőcsapatokat. A repülőalakulatok irányítását a Magyar Honvédség Repülő Főnökség és MH Légvédelmi és Repülő Szemlélőség végezte és az 1. Honi Légvédelmi Hadsereg állományába kerültek, ezen belül is az 1. légvédelmi hadosztályhoz a pápai 47. és a taszári 31 honi vadászrepülő-ezred, a 2. légvédelmi hadosztályhoz a kecskeméti 59. honi vadászrepülő-ezred. Az 5. hadsereg parancsnoksághoz tartozott a szolnoki 11. harcászati felderítő-ezred, a szentkirályszabadjai 87. közepes szállítóhelikopter-ezred és a 88. könnyűhelikopter-osztály, valamint a tököli 89. önálló szállítórepülő-század és a 37. vegyesrepülő hadosztály.

1972. július 20. Meghalt dr. Csatorday Károly külügyminiszter-helyettes, sportrepülő, a MÁV repülőklub tagja, aki Gyermelynél lezuhant a HA-4232-es lajstromjelű, F-775-ös gyári számú SZD-22C StandardMucha típusú vitorlázó repülőgéppel.

1972. július 12-én kezdte el Kevin Searman azt a sorozatot, mely során az Egyesült Államok minden állama fölött végzett ejtőernyős ugrást. A gép, melyből ugrott egy Cessna Skylane volt és három hónap alatt közel 20 ezer kilométert repült.

1972. július 27-én repült először a McDonell Douglas F-15 Eagle típusú vadászgépe.

35 éve

1977. július 5-20. között rendezték meg az V. Farkashegyi Vitorlázórepülő Versenyt.

1977. július Első alkalommal rendezték Egerben meg a sárkányrepülők nemzetközi találkozóját.

1977. július Bemutatták Egerben a Gyurkovics István és Balikó Pál által tervezett HA-001 lajstromjelű, 001/77 gyári számú, RSZ-02-Pannónia nevű első magyar hőlégballont.

1977. július 1. Kormányhatározat született a Ferihegyi repülőtér és a légiforgalmi irányítás fejlesztésének első üteméről.

1977. július 8. A North American leszállította az 500. Sabreliner típusú üzleti repülőgépét.

30 éve

1982. július 9-22. között megrendezték Dunaújvárosban a XXVII. Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokságot és az I. Kohász Kupát.

1982. július 17. Terep leszállásnál, Zsanánál katasztrófát szenvedett a 139-es gyári számú HA-4320-as lajstromjelű Cirrus VTC típusú, 1973-ban gyártott vitorlázó repülőgép.

1982. július 20-án K. H. Wallis Boscome Downban WA-120Mc autógiróval új magassági világrekordot állított fel 5643,7 m-rel.

1982. július 28-án szállították le az első CF-18 Hornet vadászgépet a kanadai légierőnek.

25 éve

1987. július 18. Elkezdődött, Békéscsabán a XXXII. Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokság.

1987. július 10-19-én a Durbanban a dél-afrikai légierő Alouette III-as gépeivel éjszakai helikopter bemutatót tartottak, valószínűleg elsőként a világon.

1987. július 1-19 között történt először a Föld körberepülése kis motoros géppel, géppárban. A két Bonanza típusú géppel Frank Haile és William H. Wisner összesen 38380 km-t repült 160 óra alatt.

20 éve

1992. július 1. Magyarország az Euroconrol (European Organisation for the Safety of Air Navigation, Európai Szervezet a Légiközlekedés Biztonságáért) 13. tagja lett.

1992. július 10. Az átalakult Pestvidéki Gépgyár új neve Dunai Repülőgépgyár Rt. lett.

15 éve

1997. július 3-án bemutatták a Boeing 737-800-as változatát Rentonban. Ilyeneket is üzemeltetett később a Malév is.

1997. július. Befejeződött a sajóhídvégi és a bugaci VOR/DME navigációs állomások felújítása.

10 éve

2002. július 3. A MALÉV leányvállalataként megalakult a MALÉV EXPRESS Kft (MAX) regionális légitársaság, mely a későbbiekben kanadai CRJ típusú repülőgépeket használt.

2002. július 4. Megérkezett Ferihegyre az első CRJ típusú repülőgép a MALÉV EXPRESS Kft.-hez első Bombardier CRJ-100LR típusú 50 személyes utasszállító repülőgép. A Bombardier repülőgépgyár, sztrájkok miatt nem tudta időre szállítani, ezért rövid időre a D-ANIK lajstromjelű, 7032-es gyári számú bérgépet bocsátotta a vállalat rendelkezésére. Ez a repülőgép átlajstromozás után lett néhány hónapig a HA-LNX.

2002. július 11. A MALÉV EXPRESS Kft. teljesítette első járatát, a Budapest-Prága útvonalon.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Hírek | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s