Évfordulók, 2012 június

100 éve

1912. június 2-án szállt fel az első gépfegyverrel felszerelt amerikai repülőgép. A kétfedelű Wright Model B Marylandban emelkedett a levegőbe W. Milling hadnagy vezette a gépet és F. Chandler kapitány kezelte a géppuskát.

1912. június 10-én repülőnapot tartottak Miskolcon, ahol Kvasz András esőben repült.

1912. június. 14. A Magyar Automobil Rt. gépgyár a neve megváltozott MARTA Magyar Automobil Rt. Arad–ra. Ebben a gyárban készültek a Benz 220-as és 250-es típusú repülőgépmotorok.

1912. június 17-én vesztette életét az első amerikai hölgypilóta, amikor egy fának ütközött Curtiss kétfedelűjével Springfieldben. Julie Clark csak egy hónappal azelőtt szerezte meg pilótaengedélyét.

95 éve

1917. június 13-án intézték a németek az első tömegbombázást London ellen. A 14 db Gotha típusú nehézbombázó 72 db bombát dobott egy pályaudvar környékére. A nappali támadás során 162 személy vesztette életét, és több mint 400 sebesült meg. Ez volt egyben az első világháború legnagyobb emberveszteséget okozó légitámadása is.

90 éve

1922. június 2. Az antant csak közforgalmú célú hasznosításra engedélyezte Kaposvár Mátyásföld, Miskolc, Nyíregyháza, Szeged, Székesfehérvár, Szombathely repülőterét.

1922. június 9-én indították el az első éjszakai repülőjáratot Franciaországból Angliába, mely a Grands Express Aériens társaság Farman Goliath-ja teljesített.

85 éve

 1927. június 4-én indul el Clarence Chamberlin és Charle Levine New Yorkból a Columbia nevű Wright-Bellanca WB-2-es típusú repülőgéppel és 6294 km megtétele után Németországban, Eislebenben szálltak le. Ez volt az első ilyen jellegű repülés a két ország repüléstörténetében.

1927. június 15-én indult el Amsterdamból Dzsakartába az a holland Fokker FVIIA gép, melyet amerikaiak béreltek. A H-NADP közel másfél hónap múlva az indulási helyére visszatérő gép 30 ezer kilométer feletti útvonalat repült.

1927. június 28-29-én először repültek át leszállás nélkül az Amerikai Egyesült Államokból Hawaira. A Bird of Paradise nevű katonai Atlantic-Fokker C-2-es típusú, 26-202-es gyári számú és P-643-as jelzésű repülőgépen kétfős személyzet volt. A. F. Hegenberger és L. J. Maitland Oklandból Honoluluba repült 25 óra 30 perc alatt és a megtett távolság 3874 km volt.

 1927. június 29. A német Junkers gyár berepülőpilótája Risztics János – rákosmezei, majd első világháborús, 7 légigyőzelmes magyar pilóta – kétmotoros Junkers G 24 típusú repülőgéppel Dessauból felszállva 13 óra 1 perc 12 másodpercig tartózkodott a levegőben és ezzel új időtartam világrekordot teljesített.

 1927. június 30-án alapították a Boeing Air Transportot, a United Airlines jogelődjét postarepülés céljából.

80 éve

1932. június 4. Székesfehérvár-Sóstón elkészült az első DFS Professor típusú teljesítmény vitorlázó repülőgép, mely a „Budaörs” nevet kapta.

1932. június 18-án repült először a Dawoitine D500-as vadászrepülőgép, mely az első francia, egyfedelű típus volt.

1932. június 20. Lakihegyi (Formanek) Lajos Hangwind típusú vitorlázógéppel, Budaörsön 710 m-re emelkedve új magyar magassági rekordot állított fel.

75 éve

1937. június 14. Az Első Nemzetközi Légbőlmentési Konferencia és Repülőverseny keretében Mátyásföldön Medveczky Gabriella és Tatár Margit ápolónők, első női ugróként dr. Lehoczky Béla honv. orvossal, Hídvégi Géza eü. katona ejtőernyőssel ugrást hajtottak végre a fehérre festett, vörös kereszttel ellátott HA-FKB lajstromjelű Fokker VII-es típusú repülőgépből.

1937. júniusában a már egy éve repülő Focke-Achgelis Fw 61-es, D-EBVU lajstromjelű kétforgószárnyas német helikopter zárt körön 122,5 km-t repült 1 óra 20 perc 49 másodperc alatt és ezzel új távrepülési és sebességi rekordot állított fel.

 1937. júniusában elkezdődött a Habsburg Albrecht főherceg kezdeményezte expedíció, mely során Bánhidi Antal Gerle 15 és 16-os repülőgépekkel 17500 km-t repült Dél-Amerika felett. A Montevideo-Buenos Aires-Monte Caseros-Asuncion-Concepcion-Punta Pora-Foz Do Iguassu-Posadas-Monte Caseros-Buenos Aires útvonalon repülve addig ismeretlen terültekről készítettek térképvázlatokat.

1937. június 20. Nagyszabású rendezvény keretében felavatták Budapest új, korszerű közforgalmi repülőterét Budaörsön.(Fotó Fortepan)

 

1937. június 30-án Farnborougban M. J. Adam főhadnagy egy Bristol 138-as típusú repülőgéppel 16440 m magasra emelkedett és ezzel új magassági világrekordot állított fel, több mint 750 m-rel megjavítva a korábbit.

70 éve

1942. június 3-4. Méray Horváth Róbert 33 óra 10 perces időtartam rekordot repült a Hármashatár-hegy légterében egy Meise típusú vitorlázó repülőgéppel.

1942. június 4. A Csendes-óceánon zajló Midway-i csatában az amerikai Douglas Dountless repülőgépek már az első napon három japán repülőgéphordozót süllyesztettek el.

1942. június 20. Az U.S. Army Air Force működébe hozta az Air Transzport Comand-ot, melyet elsősorban Douglas C-47-es C-54-es és Curtiss C-46-os gépekkel szereltek fel.

 

1942. június 26-án repült először a második világháború legsikeresebb amerikai haditengerészeti repülőgépének prototípusa. A Grumman F6F Hellcat-ból összesen 12275 db készült 1945 novemberéig.

1942. júniusában támadta egyetlen esetben japán merevszárnyú repülőgép az Amerikai Egyesült Államokat. A Yokosuka E14Y1 típusú Glen fedőnevű könnyű felderítőgépet egy tengeralattjáró szállította a nyugati part közelébe. A vízről felszálló gép négy gyújtóbombát dobott az erdős oregoni partvidékre.

1942. júniusában a magyar bombázó, felderítő, vadászrepülők települtek a keleti front közelébe a 2. magyar hadsereg harcainak támogatására és katonai szállító feladatokra vették igénybe a MALERT Ju-52-es repülőgépeit.

65 éve

1947. június 1. A SZEB feloldotta a magyar sportrepülés tilalmát. A korábbi néhány titokban végzett próbálkozás után újra indulhatott hivatalosan is a sportrepülés az országban. A MÁV Sportrepülő Egyesüle az első időkben, repülőgépek hiányában a felszállásokat a BeSZKRT Előre SE -től kölcsönkapott repülőgépekkel végezte.

1947. június 7-én repült először az első nagysebességű kétmotoros angol repülőgép, a Short Sturgeon, melyet kifejezetten anyahajó szolgálatra terveztek

1947. június 9-én Prágában aláírták a magyar-csehszlovák légügyi egyezményt, melynek következtében megnyílt a Maszovlet első menetrendszerű, külföldi járata.

 1947. június 19-én Albert Boyard ezredes Lockheed P-80R Shooting Star típusú, 485200-as odalszámú repülőgéppel 1003,6 km/órás sebességet ért el és ezzel új sebességi világrekordot teljesített, mely 13 km/órával több volt, mint az előző. Ekkor lépték át először repülőgéppel, hivatalosan az 1000-km-es álomhatárt.

1947. június 22-én repült először az amerikai Martin XB-48-as hat sugárhajtóműves bombázógép. Az Allison J35-ös hajtóművekkel felszerelt típusból csak két példány épült.

1947. június 23-án a MASZOVLET Li-2-es repülőgépeivel már Miskolcra is el lehetett jutni, mert a debreceni járat ezután már itt is leszállt.

60 éve

1952. június 22-én elkezdődött Esztergomban a IV. Nemzeti Vitorlázó Verseny.

55 éve

1957 júniusában a Budapesti Nemzetközi Vásár alkalmával Budapest feletti sétarepüléseket indított a MALÉV, melyek között éjszakai repülések is voltak.

1957. június 1. Aláírták Budapesten a magyar-belga légügyi egyezményt.

1957. június 8-9-i, budapesti tárgyalások eredményeképpen létrejött a létező Hatos Pool egyezményt. Az alapító társaságok a CSA, a Deutsche Lufthansa – a későbbi Interflug – a Malév, a Tarom és a Tabso, a későbbi Balkán. A közös üzemeltetésről, vezérképviseletről és szoros együttműködésről szóló egyezmény több évtizedig működött.

1957. június 10. a MALÉV Li-2P típusú, HA-LIM lajstromjelű repülőgépe a ferihegyi felszállás után motor leállás miatt Üllő elérése előtt visszafordult, majd behúzott futókkal hasraszállt az egykori, betemetetlen bombatölcsérekkel tarkított sportrepülőtéren. A kényszerleszállás következtében egy utas és a másodpilóta megsérült, a kiszakadt motorú, erősen sérült repülőgépet leselejtezték.

1957. június 11. Befejeződött Esztergomban, licenszszerződés keretében lengyel megrendelésre 18 db Jak-18 típusú repülőgép gyártása, melyeket Krakkóba repültek ki.

1957. június 13. Berepülték az első fém, gyakorló vitorlázógépet a Rubik Ernő tervezte, A-047-es gyári számú, HA-3333-as lajstromjelű R-23 „Gébicset”.

 

1957. június 28-án kapta meg az USAF az első KC-135A típusú gázturbinás légiutántöltő repülőgépet, mely a 93. századhoz került.

1957. június 29-én repült először leszállás nélkül kereskedelmi repülőgép Londonból Vancouverbe. A 8208 km-es útvonalat a légcsavaros-gázturbinás, G-AOVA lajstromjelű Bristol Britannia teljesítette.

50 éve

1962. június 3-án a Malév elindította a Budapest-Berlin-Koppenhága-Helsinki menetrendszerű járatát Il-18-as típussal.

1962. június 10-én gyorsasági autóversenyt rendeztek a Ferihegyi repülőtéren.

1962. június 17-30. Megrendezték Dunakeszin a XIII. Nemzeti Vitorlázórepülő Versenyt, 33 magyar és 1 román vendég részvételével.

1962. június 22-én elkészült az utolsó B-52-es típusú nehézbombázó a Boeing Wichita-i gyárában. A nyolc változatban készült típus példányai, több modernizáláson átesve még ma is az USAF hadrendjében vannak.

1962. június 27-én a North American X-15-ös rakétameghajtású kísérleti gépe J. A. Walker pilótával a fedélzetén 5,92 M, 6605 km/órás sebességet ért el.

45 éve

1967. június 1. Megérkezett New Yorkból Párizsba az a két Sikorsky HH-3E típusú helikopter, mellyekkel először repülék át az Atlanti-óceánt leszállás nélkül. A 6872 km-es útvonalat 30 óra 46 perc alatt tették meg és kilencszer tankoltak a levegőben.

1967. június 5. Átadták a Boeing 1000. sugárhajtású utasszállító repülőgépét egy 707-120B-t, melyet az American Airlines kapott.

 1967. június 22-én megérkezett Ferihegyre a Malév HA-MOI lajstromjelű Il-18D típusú repülőgépe. Ez a változat többek között már egy törzstartállyal is rendelkezett, mely hatótávolság növekedéssel járt a plusz tüzelőanyag befogadóképessége következtében.

 

1967. június. Átalakították a korábbi MHS-t, mely ezután Magyar Honvédelmi Szövetség, MHSZ néven működött tovább, a klubok között szerepeltek a motoros és vitorlázó , valamint az ejtőernyős szakosztályok is.

40 éve

 

1972. június 21-én a francia Jean Boulet pilóta SA 315B Lama típusú helikopterrel 12442 m magasra emelkedett és ezzel megdöntötte a korábbi helikopterrel felállított magassági rekordot.

35 éve

1977. június végére a Rockwell B-1A szuperszónikus nehézbombázó három prototípusa ebben a hónapban 118 órát repült, ebből 21-et hangsebesség felett. A változtatható szárnynyilazású típus gépei a berepülések kezdete óta összesen már 646 órát tartózkodott a levegőben.

 1977. június 25. Elkezdődött Dunakeszin a XXIII. Vitorlázórepülő Nemzeti Bajnokság. A verseny első helyezettje Petróczy György, a Csepel versenyzője, a második dr. Kesselyák Mihály Nyíregyháza, a harmadik Bolla Mária a Postás versenyzője lett.

30 éve

1982. június 19. Megnyílt az Atrium Hyatt Budapest szálloda, mely 50%-ban a Pannonia Hotels, 50%-ban a MALÉV tulajdonában volt. Az épületben kapott helyet a Malév vezérigazgatósága és központi jegyirodája is.

25 éve

1987. június 3. Megnyílik a Közlekedési Múzeum új épületszárnya.

1987. június 10-14. A magyar származású Kanadában élő Födő-Vargek Lajos egyedül egy Cessna-210 típusú, „Vadliba” nevű, C-GKPG lajstromjelű motoros repülőgéppel nyugat-Kanadából, Victoriából indulva Igaluitba 13 óra 30 perc alatt ért, majd onnan felszállva átrepülte az Atlanti-óceánt és a Budapestig tartó 5700 km-es utat 21 óra és 10 perc alatt tette meg.

20 éve

1992. június 30-án elkezdte a működését Ferihegyen az Aeroplex Kft., mely fele-fele arányban a Malév és Lockheed vegyes vállalataként repülőgép karbantartásra jött létre.

1992. június 30. A MALÉV állami tulajdonú részvénytársasággá alakult át. A tulajdonos az Állami Vagyonügynökség lett. A Malév igazgatóságának első elnöke O’sváth György László, a felügyelő bizottság elnöke dr. Gálszécsi András vezérigazgatója dr. Pákay András lett.

15 éve

1997. június 2. A Delta amerikai légitársaság Lockheed L1011 „Tristar” típusú géppel elkezdte a menetrendszerinti repüléseket Atlanta és Budapest között.

1997. június 22. Megnyitotta járatát Athén és Budapest között az Olimpic görög légitársaság, melyet rövid idő után meg is szüntetett.

10 éve

2002. június 2. Nagysikerű repülőnapot rendeztek Budaörsön.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Hírek | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.