Évfordulók, 2012 április

150 éve

1862. április 28. Martin Lajos matematikus, a lebegő kerék megalkotója megtartotta székfoglaló értekezését „A madárszárny erőszete” címmel, miután három évvel azelőtt a Magyar Tudományos Akadémia levelezőtagjai közé választotta.

145 éve

1867. április 16-án született Wilbur Wright, aki testvérével, Orville-vel hosszasan tanulmányozták a sárkányelven való repülést és több siklógépet is készítettek. A No. 3-as számú gépükhöz a motort maguk tervezték és készítették, mellyel később sikeres repüléseket hajtottak végre.

125 éve

1887 áprilisában már létezett az országban egy „Léghajó Egylet”, nevű csoportosulás, melynek tagjai számára felolvasást tartott a Magyar Mérnök Egylet egyik tagja

105 éve

1907. április 6-án adták át az első Daily Mail által alapított díjat, melyet a különböző repülési teljesítmények elérésére hoztak létre. Az elsőt, mely 75 fonttal járt Alliot Verdon Roe egy kétfedelű modell repülésével érdemelte ki.

100 éve

1912. április 10. Elkészült Horváth Ernő tanár új repülőgépe a Horváth IIIB.

1912. április 11. Elkezdődött az Osztrák-Magyar Monarchia léghajó- és repülő tanfolyamán a kiképzés, mely Fischamendben, Bécsújhelyen és Götzben történt.

1912. április 20án rendezték meg az első repülőnapot Hendonban. Az egykori repülőtér napjainkban már beépült és London egyik külvárosa. Itt található az a világhíres repülőmúzeum, melyben a látogató megismerkedhet az egyetemes és angol repüléstörténettel. A sok, híres eredeti repülőgép között felfedezhetjünk azt a kiváló állapotban lévő, kétfedelű, olasz Cr-42-es típust is, mely a II. Világháború idején magyar használatban is volt.

1912. április 22-én repülték át először a Szent György csatornát, mely elválasztotta Nagy-Britanniát Írországtól.

95 éve

1917. április 29. Megnyílt Budapesten az egy hónapig tartó Hadirepülőgép Kiállítás, ahol több magyar gyártmányú repülőgép is látható volt.

1917. áprilisában az aszódi Lloyd Repülőgépgyár bemutatta a Melczer Tibor terve alapján készült Lloyd C.V típusú gyorsfelderítőt, mely réteges lemez borítása miatt, Furnér Lloyd-nak hívtak.

90 éve

1922. április 22-én ütközött össze először a levegőben két menetrendszerűen közlekedő repülőgép. Az eset Franciaországban következett be, amikor egy brit és egy francia repülőgép ütközött egymásnak. A gépeken tartózkodó mind a hét személy életét vesztette.

1922. április 29-én megnyitotta a Franco Roumain légitársaság a Párizs-Strasbourg-Prága-Bécs-Budapest-Bukarest-Konstantinápoly légijáratát Potez IX-es négyszemélyes gépekkel. A járat gépei oda és visszafelé az ekkor megnyitott Mátyásföldi repülőtéren szálltak le. Ez volt az első nemzetközi járat mely érintette Budapestet.

85 éve

1927. április 5. A magyar-olasz barátsági szerződés keretében az olasz kormány katonai repülőgépeket ajánlott fel Magyarországnak, a magyarok pilótakiképzést is kértek az olaszoktól.

75 éve

1937. áprilisában a győri Magyar Waggon és Gépgyár első lépésben felkészült a Fiat CR-30 as és Cr-32-es típusú repülőgépek, valamint a motorjaik javítására.

1937. április 28-án repülte át először a Csendes-óceánt kereskedelmi repülőgép, amikor a Pan American Airlines repülőhajója Hong-Kongba érkezett.

70 éve

1942. április 1. Megalakult az I. Repülőcsoport Parancsnoksága, mely a 2. magyar hadsereg hadműveleti területén, a Szovjetunióban fog működni.

1942. április 12. Műrepülés közben szétesett és lezuhant Farkashegyen a MÁV Testvériség SE által üzemeltetett, HA-3034-es lajstromjelű, E-183-as gyári számú, 1941-ben gyártott „Pilis C” típusú vitorlázó repülőgép, a pilótája Fábián Attila nem tudta elhagyni a gépet.

1942. április 13-tól Katonai szolgálatra vették igénybe a MALERT személyi állományát és Ju-52-es repülőgépeit. Az ekkor megalakult szállítószázad kötelékén belül az átlajstromozott repülőgépek Budaörs–Ungvár–Lemberg–Kijev–Kurszk–Sztarij-Oszkol útvonalon repültek postást és sebesülteket szállítottak.

65 éve


1947. április 4-én repülőképes állapotba került a roncsokból újjáépített az első Bü-131 típusú kiképző repülőgép, mely az I-102-es jelzést viselte.

 

1947. április 21. A MASZOVLET alkalmazott négy hölgyet, Kubányi Viktóriát, Medvey Máriát, Treer Ágotát, Székely Zsuzsát légiutas-kísérőként, akik a vállalat első ilyen irányú tanfolyamát végezték el.

 

60 éve

1952. április 1. Életbe lépett a MASZOVLET új nyári menetrendje, melyben új belföldi járatok is szerepeltek, a Budapest-Győr-Szombathely-Nagykanizsa és a Budapest-Szeged-Pécs.

1952. április 4. A budapesti katonai díszszemlén a Magyar Légierő UT-2-es, Jak-11-es, Jak-18-as, Il-10-es és MiG-15-ös repülőgépei vettek részt.

1952. április 11-én emelkedett a levegőbe az amerikai Piasecki H-21 jelű Workhorse nevű tandem rotoros helikoptere.

1952. áprilisában, Csehszlovákiából 35000 naposcsibét szállított az országba MASZOVLET a TERIMPEX megbízásából magyar állami gazdaságok részére.

55 éve

1957. április 10. A magyar Tudományos Ismeretterjesztő Társaság vasárnaponként fedélzeti előadással kombinált sétarepüléseket szervezett a Pécs – Siófok – Pécs útvonalon, “Ismerd meg Baranyát” címmel.

1957. április 11. Megérkezett a MALÉV új típusa Ferihegyre. Az első repülőgép a HA-MAA lajstromjelű,147001325 gyári számú repülőgép volt, mely még aznap bemutató repülést is tartott magasrangú állami vezetők részére.

1957. április 15. Megszűnt a Magyar Légierő mint önálló fegyvernem a Magyar Néphadseregben és a következő években a honi légvédelmi repülők elnevezést használták. A korábbi évben még 355 db katonai repülőgép volt az országban ebből 259 vált feleslegessé.

50 éve

1962. április 4. Először vettek részt a budapesti katonai díszszemlén a korábban az országban rendszerbe állított MiG-21-es típusú sugárhajtású repülőgépek. A Dózsa György út felett a 47. vadászrepülő ezred 5×3-as köteléke húzott át.

45 éve

1967. április 1. Élet belépett a Malév új nyári menetrendje, mely szerint a vállalat gépei 24 ország 33 városába közlekedtek.

 1967. április 1. A Malév beindította közvetlen Budapest-Bejrút és Budapest-Damaszkusz járatát, Il-18 típussal.

1967. április 3-4. Megrendezték a VIII. Felszabadulási Motoros Repülő Csillagtúrát Budaörsről, melyen az MHS repülőklubjai mellett polgári, belügyi és katonai repülők is részt vettek.

1967. április 9-én repült az első Boeing 737-es típusú repülőgép, melynek továbbfejlesztett változataiból napjainkig már több mint 6000 példány készült. B737-es típusú repülőgépből a közelmúltban a működését beszüntető Malév 1988-2012 között 39 példányt üzemeltetett.

1967. április 11. Befejeződtek a munkák a Pestvidéki Gépgyárban az első – 312-es oldalszámú – közepes javításon átesett MiG-21F-13 típusú repülőgépen.

1967. április 15. Hajtóműleállás miatt katasztrófát szenved Szandaszöllősön a 821-es oldalszámú MiG-15bisz típusú vadászrepülőgép, pilótája Kövics István hdgy. repülőhalált hal.

1967. április 28. A Malév menetrend szerinti járatot indít Budapest-Isztambul között, Il-18 típussal.

1967. április 28. Ezen a napon egyesültek a McDonnell és a Douglas repülőgépgyártó vállalatok. A cég új neve McDonnell Douglas Corporation lett.

40 éve

1972. április 6. Kecskeméten lezuhant az 1516-os oldalszámú, MiG-21U típusú vadászrepülőgépe földi lövészet gyakorlása közben, a pilótái Takács István alez., Zátonyi Gyula szds. repülőhalált haltak.

 1972. április 24-én új távolsági világrekordot repültek az együléses vitorlázógépek kategóriájában, melyet 1460,8 km-rel Hans Werner Frosse állított fel Lübeck és Biarritz között egy ASW-12-es géppel.

30 éve

1982. április 15. Svájci gyártmányú, stabil hajtóműzaj csökkentő berendezéssel felszerelt hajtóműpróbázó helyet helyeztek üzembe Ferihegyen az épülő új műszaki bázis és a erőműház között. A berendezés az igen csak zajos Tu-134-es és Tu-154-es típusú gépek hajtóműpróbáit tette elviselhetőbbé a környék lakossága számára.

25 éve


1987. április 22. A Malév forgalomból kivont HA-MOE lajstromjelű Il-18-as repülőgépe utoljára szállt fel, amikor Ferihegyről Szolnokra repült, ahol a múzeumban sok más típussal együtt még ma is látható.

20 éve


1992. április 10. A Malév újra indította a 60-as években rövid ideig üzemelő Budapest-Luxemburg járatát, Jak-40-es típussal.

1992. április 25. Először hajtottak végre ejtőernyős ugrást hazánkban motoros sárkányból. Az 1100 m-en repülő szerkezetet Hideghéti József pilóta vezette az ejtőernyős Csorba József volt.

1992. április 26. Megérkezett Seattle-ből a Malév első Boeing 767-es gépe, a HA-LHC. A B767-300ER változatú, 25864-es gyári számú, rövid ideig bérelt gép elsősorban a Japán charter járatokat teljesítette.

15 éve

1997. április 2-án egy Boeing 777-200ER típusú gyári repülőgép 7 fős személyzettel, 23 utassal összesen 41 óra 59 perc repült idő alatt, egy leszállással és tankolással körberepülte a Földet ezzel új világrekordot állított fel.

1997. április 11. Ünnepélyes keretek között lerakták Ferihegy 2B terminál alapkövét.

1997. április 24. Az európai rendszer részeként módosult a Magyarország feletti légiútvonal hálózat.

1997. április. Bemutatkozott Ferihegyen az Airbus A320-as típusa az Air France színeiben.

1997. április 30. Feloszlatták a 31. Kapos Harcászati Vadászrepülő Ezredet. Az egység repülőtere – Taszár – a továbbiakban a Magyar Honvédség Kapos Bázisrepülőtereként működött tovább. A feloszlatott egység repülőgépei Pápára, a 47. vadászrepülő ezredhez kerültek.

10 éve


2002. április 15. Légialkalmassági berepülést hajtottak végre a felújított HA-LIX-el.

2002. április 23. Gyakorló majd másnap légialkalmassági berepüléseket hajtottak végre a Malév eladásra szánt HA-LCO és HA-LCP lajstromjelű Tu-154B2-es típusú repülőgépekkel Ferihegyen.

2002. április 24. NATO gyakorlat Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.

5 éve

2007. április 7-21. között járt a világűrben, űrturistaként Charles Simonyi magyar származású üzletember.

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Hírek, Repülőgép típusok | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.