Szomszédolás Wiener Neustadtban

A repülést kedvelők táborában, bizonyára nem ismeretlen Wiener Neustadt, Bécsújhely neve, melynek repülőtere még a K.u.K. időszakra nyúlik vissza és ahol számos magyar pilóta is tanult és vizsgát is tett, köztük Steinschneider Lili is, az első magyar női pilóta. Őt azért tekintjük magyarnak, mert 1891-ben Budapesten született és évekig itt nevelkedett. Később sokat tartózkodott külföldön, Ausztriában, Csehországban és Franciaországban is élt. Nizzában halt meg 1975-ben. A pilótanőt az osztrákok is magukénak tekintik és a 4-es számú osztrák pilóta igazolvány tulajdonosa volt.

Az 1909-ben létesült repülőtér, várostól délre-keleti irányban lévő terület északi részén létesült. Az épületéből megmaradtak közülük a legjellegzetesebb az a torony, mely már messziről látható. Wiener Neustadban működött az ÖFFAG, osztrák repülőgépgyár, majd a II. világháborús években főleg Me-109-es vadászrepülőgépeket gyártó üzem is működött. A repülőtér évekig fontos szerepet játszott mind a monarchia, mind az osztrák, mind megszállt Ausztria repülésében. Jelenleg kisgépes, szilárd futópályával rendelkezik, a régitől délebbre. Napjainkban, 1989-ből itt működik a könnyű motoros repülőgépeket gyártó Diamamod repülőgépgyár is. A repülőtér címe stílusosan: Ferdinand Graf von Zeppelinstr. 1

A nosztalgiázásra leginkább az új repülőtér épületének előteréből nyíló repülőmúzeum ad okot. A repülőtéri épületegyüttes magasabb csarnokában rendezték be a múzeumot. A múzeum, kedvező természetes megvilágítása révén csak a sötétebb tárgyak, főleg a motorok fotózásához kell alkalmanként vakut használni. Rögtön a bejáratnál különféle, kiváló állapotban lévő repülőgépmotort, hajtóműveket találhatunk, melyekből néhány típus magyar használatban is volt és néhányukon még a hozzájuk tartozó légcsavar is rajta van. Látható többek között a Ju-87-es Jumo-211-es motorja, a Ju-52-ön használt BMW-132-es, de a FW-190-es BMW 801-as csillagmotorja is méltóságteljesen áll az állványán. A csarnokban nem csak a múzeumi példányok találhatók, hanem a repülés hőskorából származó típusok, Etrich „Taube” és Pischof „Autoplán” repülőképes peplikái is. A kiállítás sztárja, számunkra mindenképpen az a Me-109-es, melyet eredetileg is itt Wiener Neustadtban szereltek össze. A kiválóan felújított repülőgépet teljesen körbe lehet járni és igen jól lehet fotózni. A kiállítási csarnokban egyébként minden helyet igyekeztek kihasználni, mert a mennyezetről különféle osztrák lajstromjelű vitorlázó és kisebb motoros repülőgépek lógtak és az oldalfalakon, tablók, fotók láthatók az elmúlt évtizedekből. Ezek között néhány kifejezetten magyar vonatkozású, ilyen az 1918-as Budapest-Bécs postajáratról, Steinsneider Lilliről és Bánhidi Antal Gerle 16-ról készült rajzok, fotók. A terem hátsó részében, tárlókban makettek, tárgyi emlékek és néhány hajózó öltözék láthatók. A közelmúltat néhány gázturbinás hajtómű, katapultülés és magassági ruha szemlélteti, de a léghajózás, az újkori hőlégballon sport is bemutatkozott néhány tablóval, illetve égőfejjel, kosárral. A kiállított tárgyak többségéhez magyarázó táblák is találhatók, igaz csak német nyelven.

A kellemes összbenyomás alapján bátran ajánlom mindenkinek megtekintésre a múzeumot, és nem is kell messzire menni, hogy sok érdekességet láthassunk és a belépődíj sem okoz különösebb problémát.

Reklámok
Galéria | Kategória: Fotók, Hírek, Múzeum, Repülőgép típusok
Címke: , ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.