Évfordulók, 2012 március

395 éve

1617. március 6. Elhunyt az egykori veszprémi várkapitány, Verencsics Fausztus, akit az ejtőernyő egyik feltalálójának is lehet tekinteni.

 

 

 

 

 

 

115 éve

 

1897. március 4. Meghalt Martin Lajos a kolozsvári egyetem professzora, 1895-től rektora. Életének utolsó éveit elszegényedve töltötte; a tudomány legfontosabb feladatának a repülés jelöli meg.

 110 éve

1902. március 2. Megalakult a Magyar Aero Club (MAeC), mely a léggömb repülést, a léghajózást kívánta az országban népszerűsíteni, támogatni. Alapítói Konkoly-Thege Miklós csillagász, ifj. Tolnai Lajos meteorológus, Neuschloss Ferenc gyáros volt.

100 éve

 1912. március 2-án a francia Jules Védrines Deperdussin egyfedelűn, Pauban 167,88 km/órára javította az általa egy nappal ezelőtt felállított sebességi világrekordot.

1912. márciusában rendezték meg az első vízirepülőgép versenyt Monacóban, melyen hét pilóta vett részt.

1912. márciusában felszállási tilalmat vezettek be – mely az első ilyen jellegű intézkedés volt a világon – a Francia Hadsereg Bleriot típusú gépeire a sorozatos balesetek miatt. A tervező megerősítette a gépek szárnyait, így azok újból repülhettek. Az öt halálos végű baleset és a repülési tilalom, melyet Louis Bleriot kezdeményezett a negatívuma ellenére növelte a tervező-gyártó elismertségét, megbecsülését.

1912. márciusában befejezte a működését az Aero Rt. Repülőiskolája, melynek igazgatója Adorján János, az első sikeres magyar repülőgép konstruktőre, pilótája volt.

1912. március. 3. Megtartotta a 300 tagú Magyar Géprepülők Szövetsége első közgyűlését dr. Massányi Ernő elnökletével. A szövetség a motoros repülés művelőinek összefogására vállalkozott.

95 éve

 1917. március 17-én aratta második légigyőzelmét a francia René Paul Fonck. Az I. világháború végéig 75 igazolt és közel ennyi nem igazoltan lelőtt pilóta vált az antant legnagyobb Ász-ává.

 

 

 

 

90 éve

1922. március 30-án indult útnak Lisszabonból egy Fairey IIIC hidroplánon a portugál Sacadura Cabral és Gago Coutinho, hogy Afrika és Dél-Amerika között átrepülje a dél Atlanti-óceánt.

 

1922. március 31. A magyar Hadügyminisztérium hozzájárult ahhoz, hogy a költségvetés terhére két, a későbbiekben megalakuló magyar légiforgalmi társaság is állami támogatást kapjon.

 1922. március A katonai repülés rejtésének értelmében az országban repülés ügyeit a Kereskedelemügyi Minisztérium XI. Légiforgalmi Szakosztálya bonyolította a Honvédelmi Minisztérium terhére. Ennek keretében létrehozta a Repülőtér Gondnokságokat Mátyásföldön, Szegeden, Szombathelyen, Miskolcon, Székesfehérváron. A szakosztály előterjesztésében 28 repülőszázadból álló légierő létrehozása szerepelt.

 85 éve

1927. március 23. Megjelent a magyar belügyminiszter rendelete a légijárművek ismertető jeleiről.

1927. március 27. A Népszövetség megszüntette az állandó katonai ellenőrzést Magyarországon. A repülési korlátozások betartását felügyelő Szövetséges Katonai Ellenőrző Bizottság is elhagyta az országot. Az ekkor lépett életbe a repülésünket továbbra is korlátozó un: „kilenc szabály” betartását pedig a magyar kormány hatáskörébe utalta, melynek egyik fontos eleme volt, hogy katonai repülőgépek továbbra sem gyárthattak az országban.

 80 éve

1932. március 20-án szállt fel először a Boeing P-26-os, mely abban az időben a leggyorsabb csillagmotoros vadászgép volt a világon.

 

 

75 éve

1937. március 22. Aláírták a magyar-brit légiforgalmi egyezmény, melynek következményeként rövidesen megindult a légiforgalom a két ország között.

70 éve

1942. március 1. A Magyar Aero Szövetség megrendezte az első országos zárttéri repülő modellversenyt a Nemzeti Sportcsarnokban. A verseny győztese Benedek György lett, akinek modellje 5 perc 1 mp-et repült.

1942. március 1. Az Egyesült Államok Haditengerészetének Új-Fundlandon állomásozó VP-82. századának Lockheed POB-1 „Hudson” gépei elsüllyesztették az észak Atlanti–óceánon az első német tengeralattjárót.

1942. március 3-án a RAF először vetette be az Avro „Lancaste” típusú nehézbombázókat, a II. világháború során, amikor a gépek aknákat telepítettek a Helgolandi-öbölbe.

1942. március 11-12-én repültek először éjszakai bevetésen az angol Avro „Lancaster” típusú négymotoros nehézbombázók az Essen elleni támadás alkalmával.

 1942. március 12. A légierő átszervezésével egyidőben változott a magyar katonai repülőgépek jelzésrendszere is. Az ék alakú jelzéseket felváltotta a fekete négyzetben fehér kereszt és a vezérsíkokon a nemzeti színű csíkokkal.

1942. március 27. Az első RAF bombázógépe, egy Hadley Page négymotoros Halifax típus volt, melybe angol H2S típusú bombázó radart építettek. A Window néven ismert radarral, a célt látás nélkül, szinte vakon tudták támadni.

 

1942. március 29. Czékus Erzsébet a MSrE vitorlázó repülője a Hármashatár-hegyen 9 óra 10 perccel magyar női időtartam rekordot állított fel.

 

1942. március Elkészült a MSrE műhelyében a BSzKRt. Számára épült M-22-es nagyteljesítményű vitorlázó repülőgép.

 

1942. március Először repült a Jancsó Endre által tervezett M-25 „Nebuló iskolarepülőgép.

 

65 éve

1947. március 6-án szállt fel először a North American XB-45-ös, 45-59479-es gyári számú, négyhajtóműves bombázógépe a Kaliforniában, Murocban

 1947. március 28-án a Douglas, kettős gépátadással az American Airlinesnek és az United Air Linesnek leszállította az első két DC-6-os repülőgépet.

 

60 éve

1952. március A MASZOVLET gépei szállították a Miskolci Gyermekkocsigyár és a Nagykanizsai üveggyár termékeit.

1952. március 26-án repült először a Douglas második, torlósugár meghajtású kísérleti helikoptere a Big Henry.

1952. március 22. Az 59. csatarepülőezred egyik UIL-10-es, kétüléses csatarepülőgépe álló motorral hajtókarszakadás miatt hasraszállt.

55 éve

1957. március 1-jén megalakult a Polgári Repülésügyi Kormánybizottság.

1957. március 1. A forradalmi események után újraindult a Malév Budapest-Debrecen repülőjárata.

1957. március 5. Újraindult a Malév a Budapest-Bécs légijárata.

1957. március 7. Megnyitotta a belga Sabena légitársaság a Brüsszel-Budapest járatát.

1957. március 11-én a Dash-80-as, mely a Boeing 707-es prototípusa volt Seattle és Baltimor közötti távolságot 978 km/órás átlagsebességgel tette meg.

1957. március 22. Malév teherszállító járatok indultak Budapestről és Békéscsabáról Prágába a szállítandó áru mindkét esetben friss, fejessaláta volt.

 1957. március 22. Berepülték a Rubik R22SV „Super Futár” nevű, HA-4200  lajstromjelű, E-1141-es gyári számú teljesítmény-vitorlázó repülőgépet.

 

1957. március jogutód nélkül megszűnt a Budaörsön települt 16. vegyes repülőezred.

1957. március A magyar kormányzati repülések végrehajtására megérkezett a 147001512 gyári számú, HA-MAG lajstromjelű Il-14-es a Szovjetunióból Tökölre. A repülőgépet két évig szovjet személyzet repülte.

 1957. március Elkezdődött a magyar katonai repülésben feleslegessé váló Li-2 típusú repülőgépek átadása a Malévnak Ekkor került a vállalat állományában a polgári lajstromjelet, a HA-TSA-t kapó C-47-es szállítógép is.

 1957 március Szovjet pilóták ellenőrzése, vizsgáztatása után újra repültek a magyar vadászpilóták és a lefoglalt repülőeszközökből, mintegy 150 került vissza az alakulatokhoz.

50 éve

1962. március 7. Berepülték az első, HA-3400 lajstromjelű, E-1169-es gyári számú Rubik R27P1 „Kopé”-t.

1962. március 15. Fényképezőgépet építettek be a Malév HA-LIV lajstromjelű Li-2-es típusú repülőgépébe térképészeti célokra.

 1962. március hónapban az országba 30 db MiG-21F13-as és három Il-28-as típusú repülőgép érkezett.

45 éve

1967. március 12. A Douglas leszállította a 2000. legyártott F-4 Phantomot, mely egy D változat volt és az USAF részére készült.

 

1967. március 17. Bezárták az algyői MHS repülőteret.

40 éve

1972. március 31. Szijj Róbert a RNA főpilótája, az egykori 25. hadosztály parancsnoka a HA-MCI lajstromjelű Z-37-es „Cmelak” típusú repülőgéppel Budaörsön lezuhanva életét vesztette.

1972. március 13-17 között magyar légügyi delegáció tárgyalt Moszkvában a Tu-154-es repülőgépek vásárlásával kapcsolatban, melynek eredményeképpen fél év múlva három gép érkezett a Malévhez.

35 éve

1977. március 1. Megalakult Tökölön a 93. vegyes repülőszázad a magyar katonai VIP szállítási feladatokat ellátására, melynek 2 db párnás An-24-es repülőgépe is itt állomásozott.

1977. március 31-én, Budapesten aláírták a magyar-nigéria légügyi egyezményt.

25 éve

1987. március 20-án egy Aeroflot Il-62-es hajtott végre kényszerleszállást Ferihegyen, mert a személyzet erőszakos cselekményre utaló jeleket tapasztalt az utasok körében, amely a későbbiekben alaptalannak bizonyult

1987. március 29. Életbe lépett a Malév új nyári menetrendje, ekkor 30 ország 40 városába közlekedtek magyar gépek és tovább nőtt a nemdohányzó járatok száma is 17-tel.

20 éve

1992. március 15. A Pápán állomásozó 47. Stromfeld Aurél Harcászati Repülőezred felvette a 47. Pápa Harcászati Repülőezred nevet. Az ezred MiG 23-ast üzemeltető százada a „Sámán”, a MiG-21Bisz típust használó százada pedig a „Griff” nevet kapta.

 15 éve

 

 

1997. március 17. A Ferihegyi repülőtér 2B terminál építésének hivatalos kezdési dátuma.

 

 

 

1997. március 28. Megjelent az a határozat, mely a Magyar Köztársaság légterének NATO repülőgépek által történő igénybevételéről szólt.

 1997. március 28. Kivonták a hadrendből a MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred állományában üzemelő repülőgépeket. MiG-23MF, MiG 23UB és a Szu-22-est.

10 éve

2002. március 25. Aláírta a kanadai és a magyar hadserege vezérkari főnökei a magyar vadászpilóták kanadai kiképzéséről szóló megállapodást.

5 éve

2007. március 1. Megszűnt az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred, melynek állomány és a felszerelése az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományába került.

2007. március 7-8 Az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred állománya Sz5-ös irányított rakétákkal és a fedélzeti fegyverekkel éleslövészetet hajtott végre.

2007. március 29. Megegyezett az Airbridge Zrt. és a Vnyesekombank a MALÉV Zrt. új finanszírozásáról.

 

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Hírek, Repülőgép típusok
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.