Évfordulók, 2012 február

180 éve


1832. február 18-án született Octave Chanute Párizsban. A később Amerikában letelepedő vasútmérnök figyelme a repülés irányába fordult és főleg elméleti, de másokkal társulva gyakorlati tevékenységet is folytatott. Nagy erényének tartották, hogy megteremtette az amerikai és az európai repülőkísérletezők közötti információ cserét. Több későbbi kísérletező Chanute hatására, munkáit felhasználva készítették repülő szerkezeteiket.

145 éve


1867. február 17. Az aradi Némethy Emil gépészmérnök, repülőkísérletező születésnapja, aki papírgyári igazgatóként egy embert is szállító repülőgépet kívánt építeni.

 

140 éve

1872. február 2. Dopuy De Lome francia tengerészmérnök kipróbálta emberi izomerővel meghajtott léghajóját, mellyel szélcsendben 9-11 km/órás sebességet ért el. A 3500m3-es, 15 m átmérőjű, 36 m hosszú léghajó gondolájában nyolc izmos ember forgatta a légcsavart.

125 éve

1887. február 25-én született Budapesten Wéber Károly artista, légtornász aki a rákosi repülők csapatához csatlakozva repülőkísérleteket folytatott.

110 éve

 

 

 

 

1902. február 4-én született Detroitban Charles Augustus Lindbergh a későbbi óceánrepülő, neves repülési szakértő.

 

100 éve

1912 februárjában a Magyar Aero Club, a MAC Kvasz Andrásnak, Svachulay Sándornak egy-egy legújabb Anzani motort kölcsönöz. Lányi Antal és Kolbányi Géza is kapott, közös használatra egy 100 LE-s Argus típusút és Horváth Ernő is részesült egy kölcsön motorban.

1912. február 29-én a francia Jules Védrines pilóta Deperdussin egyfedelűjén, Pauban 162,53 km/órás új sebességi világrekordot repült.

 

 

 

95 éve

1917. február 11-én egy esti bevetés során értek el először igazolt légigyőzelmet éjszaka. A német Peter és Frohwein hadnagyok DFW típussal repülve és két bombázó repülőgépet semmisítettek meg.

1917. február 23-án állították fel az első angol, kifejezetten éjszakai bombázó feladatok ellátására szolgáló repülőszázadot.

90 éve

1922 februárjában a Szövetséges Katonai Ellenőrző Bizottság a trianonoi békediktátumra hivatkozva lebontatta a szegedi repülőiskola épületét.

1922. február 22. Amerikában, Seattle és Vancouver között Eddie Hubbard Boeing B-1-es típussal nyerte el a repülőgéppel, nappal és éjjel végzendő postaszállítás lehetőségét.

 

 

1922. február 26. Lejárt a Szövetséges és Társult Főhatalmak, a közismertebb nevén az antant által megkövetelt repülési tilalom, de azt a Szövetséges Katonai Ellenőrző Bizottság munkájának elhúzódása miatt a határidőt az év végéig meghosszabbították.

80 éve

1932. február 23-án Hardi Molnár Árpád, a Hol’s der Teufel vitorlázógépével, ismertebb nevén a „Holci”-val, 2 óra 19 perces levegőben tartózkodással, gyöngyösön, Pipishegyen magyar időtartam rekordot repült.

75 éve

1937. február 23. A Douglas művek leszállította az első B-18-as bombázógépet, melyet a DC-2-es típusból fejlesztett ki.

70 éve

1942 februárjában a MALERT kéthetes hószünet után újraindította a járatait, összesen négyet. A Budapest-Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely útvonalon naponta. A Budapest-Bécs-Boroszló-Berlin, a Budapest-Zágráb-Velence-Milánó és a Bécs-Budapest-Arad-Bukarest járatokat heti három alkalommal teljesítette.

1942. február 1-jén a Ferihegyi sportrepülőtéren, a hideg és a hó ellenére újra elkezdődött a vitorlázórepülés a BSzKRt sportrepülő szakosztályában.

1942. február 12-13-án volt az első jelentősebb bevetése az új tervezésű, német Focke-Wulf 190-es vadászgépnek. Ekkor a csatornán hajózó német csatahajók és cirkálók légi fedezetét biztosították a vadászkíséret nélkül támadó angol Swordfish torpedóvetőkkel szemben.

1942. február 14. Felszállt az első C-54 Skymaster, a DC-4-es katonai változata. A négy motoros 40 személyes maximális 7,5 tonnás terheléssel 2480 km-es hatótávval rendelkező gépek a második világháború alatt közel 80 ezer alkalommal repültek át az európai kontinensre és vissza az Államokba. A repülések során csak három alkalommal kellett kényszerleszállást végrehajtaniuk és ebből is egyet próbaként.

1942. február 26. Az eredetileg utasszállításra szánt 38 személyes, 3800 km-es hatótávval és már túlnyomásos törzzsel rendelkező Boeing 307 „Stratoliners”-t C-75-ös jelzéssel katonai szállításokra vették igénybe. Az első időkben lőszert és gyógyszert szállított Líbiába a brit csapatok részére.

1942. február 27-28-án angol légi, tengeri és szárazföldi erők közreműködésével megtámadták a Franciaországban lévő Bruneval radarállomást, hogy fontos információkhoz jussanak a német radartechnikával kapcsolatban.

65 éve

1947. február 10. Aláírták a Párizsi Békeszerződést, szeptemberi életbelépéssel, amelyben Magyarországnak 5000 fős légierőt engedélyeztek, 90 db repülőgéppel, melyből 70 lehet harci.

1947. február 19-én megnyílt a Maszovlet Budapest-Pécs belföldi járata Li-2-es gépekkel.

1947. február 21. Sajtótájékoztatón mutatkozott be a Magyar Repülő Szövetség, az MRSZ

1947. február 24. A Honvédelmi Minisztérium Katonai Főcsoportfőnökség Katonai osztályán belül létrejött a repülőalosztály.

1947. február 28. Egy North American P-82B Twin Mustang leszállás nélkül tette meg a 8200 km-es légiutat Honoluluból New Yorkba 14 óra 31 perc alatt 564 km-es átlagsebességgel. Ezzel új távrepülési világrekordot állított fel a vadászgépek között.

60 éve

1952 februárban indult az a nagyarányú teherszállítás a Maszovlet gépeivel jobbára belföldre, mely során többek között tojást, naposcsibét, üveg árut, ruhát, szövetet, motorkerékpárokat fuvaroztak. Ekkor már a gépek – jobbára kézi rakodását – egy Rába típusú emelővillás targonca is segítette Ferihegyen.

1952 februárjában megalakult a Nyíregyházán a Repülő és Ejtőernyős Klub.

1952. február 1. megalakult a Kecskeméten települt 25. vadászrepülő hadosztály, 52 db MiG-15-ös vadász és és 11 db Jak-11-es kiképző repülőgéppel.

1952. február 11. Elkezdődött Kecskeméten 25. vadászrepülő hadosztálynál és az ott települt 24. ezredében is a hajózók MiG-15 típusra való átképzése, szovjet katonai tanácsadók segítségével.

1952. február 18. Először repült a North American AJ-2 Savage.

55 éve

1957. februárban. Megszüntették a Taszáron települt 25. vadászrepülő hadosztályt a 24., a 35., és a 50. vadászrepülő ezredével és a Kecskeméten lévő 66. vadászrepülő hadosztályt a Kalocsán települt 31., a Kiskunlacházán 47., a Kecskeméten állomásozó 62. vadászrepülő ezredével együtt. Ekkor a meglévő 355 db vadászrepülőgépből 259 feleslegessé vált.

1957. február 7. Járatot nyitott a Malév Belgrádba. Ugyanezen a napon menetrendszerű légijáratot indított a KLM Budapestre, a nyugati légitársaságok közül az elsőként és az Amsterdam Budapest útvonalat DC-7-es típussal teljesítette.

 

1957. február 18. A Douglas 12 évvel az első legyártása után leszállította az utolsó 3180. AD Skyraidert az U.S.Navy-nak.

50 éve

1962. február 13. Helsinkiben aláírták a magyar-finn légügyi egyezményt.

1962. február 13-án a 34-es oldalszámú Il-28-as típusú, 1955-ös gyártású sugárhajtású bombázó repülőgép célrepülés közben, Jászfényszaru közelében lezuhant a 3 fős személyzet életét vesztette.

45 éve

1967. február 6-án Répás Boldizsár százados a 814-es oldalszámú, 1962-es gyártású MiG-21F-13 típusú repülőgéppel hajtómű hiba miatt, a típus történetében először, álló hajtóművel, Taszáron sikeres kényszerleszállást hajtott végre.

1967. február 7. 16 fő részvételével légiutaskísérő tanfolyamot indított a Malév.

1967. február 10. Elhunyt Hültl Hümér kultúrmérnök, közgazdász, sportrepülő, a Magyar Aero Szövetség egykori titkára, aki 13 évig képviselte a II. világháború előtti években az országot, a magyar repülést a FAI-ban.

1967. február 26-án az Amerikai Egyesült Államok először végezett aknarakást, levegőből Vietnamban. A haditengerészet Grumman A-6A Intruderei kezdték elaknásítani a fontos vízi közlekedési utakat.

40 éve

1972. február 1. Lengyelországból való hazarepülés során, Békásmegyernél lezuhant HA-UGA lajstromjelű, PZL-104 típusú repülőgép, pilótája megsérül  az utazószerelője meghalt.

1972. február 9. Először szállt fel a B707-320B módosításából létrehozott légtérellenőrző feladatokat ellátó AWACS, még EC-137D típusjelöléssel.

35 éve

1977. február 8. A Pestvidéki Gépgyárba érkezett az első MiG-21PF típusú, 505-ös oldalszámú vadászrepülőgép nagyjavításra.

1977. február 10. Az 1965-ös gyártású, 1512-es oldalszámú MiG-21PF típusú vadászrepülőgép a szolnoki tanhangárba került oktatási célra.

30 éve

1982. február 19-én repült először a Boeing 727-es típus leváltására tervezett B757-es közepes hatótávolságú, 180-230 utast szállítására alkalmas keskenytörzsű repülőgép.

 

1982. február 9-én a 4020-as oldalszámú, 1966-os gyártású MiG-21U típusú vadászrepülőgép célelfogáskor, kismagasságú repülés során katasztrófát szenved. A két pilóta Freund Károly őrgy., Korzicska Róbert fhdgy. az életüket vesztette.

25 éve

1987. február 4. Elutazott Indiába az a repülőműszakiakból és hajózókból álló, mely az eladott MiG-21U összeszerelését és berepülését intézte.

 1987. február 19én repült először az E-6A AWACS prototípusa.

 

1987. február 21-én búcsúrepülés keretében a Malév kivonta a forgalomból az első Il-18-as gépét. A HA-MOA 27 év alatt 37197 órát repült.

 

 

 

 

20 éve

1992. február 3-án aláírták azt a szerződést, melynek értelmében az év közepétől a Malév műszaki szolgálatából megalakult az Aeroplex Kft, melynek a Malév és a Lockheed fele-fele részben volt a tulajdonosa és a repülőgépek karbantartására szakosodott.

 

1992. február 3. Megérkezett a Dunai Repülőgépgyárba az első magyar Mi-2-es típusú – a 7811-es oldalszámú – helikopter nagyjavításra.

15 éve

 1997. február 4. Befejeződött az első magyar Mi-17 típusú helikopter – oldalszám 703 – nagyjavítása a Dunai Repülőgépgyárban.

 

1997. február 9. Az újgenerációs Boeing B737-700-as első repülése. Ebből a típusból a Malév jelenleg hét darabot üzemeltet.

 

1997. február 10. Lezuhant egy sárkányrepülőgép Nagykanizsa légterébe a pilóta és utasa meghaltak.

1997. február 17. Elhunyt Rubik Ernő Kossuth díjas magyar repülőgéptervező, aki hosszú évtizedes munkássága alatt számos sikeres, elsősorban vitorlázó típusokat tervezett és épített.

 

1997. február 27. Aláírták a Ferihegyi 2B terminál beruházási szerződését, mely után rövidesen elkezdődtek a kivitelezési munkák is.

 

1998. február 28. A Mh Kecskeméti Központi Repülőgépjavító Üzem, a KRÜ nevet változtatott. Az új neve MH Légijármű Javítóüzem Kecskemét lett.

10 éve

2002. február 21. a Kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison 8 db, 13 db vadászrepülőgép befogadására alkalmas, könnyűszerkezetes hangárt adtak át.

 

5 éve

2007. február 27. Az ÁPV Zr. és az Airbridge Zrt. aláírta a MALÉV Zrt. privatizációs szerződését.

2007. februárjában elkezdődött Tökölön, az eredetileg 002-es oldaszámú, lengyel kétüléses, LIM-2A-nak a repülőképes állapotba hozása, mely később a HA-UTI magyar lajstromjelet kapta.

Advertisements
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Hírek, Repülőgép típusok
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.