Évfordulók, 2012 január

175 éve

1837. január 10-én Párizsban Green léggömb bemutatóján utasként részt vett a magyar Bély gróf is a híres író Dumas társaságában.

115 éve

 

 

1897. január 10. Elhunyt Bécsben a merevrendszerű, alumíniumból készült kormányozható léghajó feltalálója, a keszthelyi születésű Schwarz Dávid.

 

 

 

110 éve

1902. január 17-én a szemtanúk állítása szerint az Amerikai Egyesült Államokban, Bridgeportban Gustav Whitehead kétmotoros repülőcsónakján, körpályán 11 km-t repült.

100 éve

1912. január 13. Jules Védrienes 145 km/órás sebességgel Pauban, Franciaországban új sebességi világrekordot repült egy Deperdussin egyfedelűvel.

85 éve

1927. január 28-án a Boeing Airplane Company és az U.S. Postal Department aláírta azt a szerződést, melyben légiposta szállításra a gyár Model 40A típusát fogják használni a Chichago és San Franciscó közötti 3000 km-es vonalon.

80 éve

1932. január 16. Leszállt Londonban az a kis DH80A típusú Puss Moth típusú repülőgép, mellyel kategóriájában elsőként repülte át a Szaharát.

1932 januárjában John K. Northrop D. W. Douglas 49%-os részesedésével megalapította a Northrop Corporationt Kaliforniában, El Segundóban, mely a Douglas egyik részlegeként működött.

75 éve

1937 januárjában szolgálatba állt az US. ARMY-nál az első North American XO-47 típusú háromszemélyes felderítőgép, melyből a későbbiekben még 164-et rendeltek

70 éve

1942. január 6. Megérkezett New Yorkba a Pan American Airways System NC18606 lajstromjelű, „Pacific Clipper” nevű, Boeing 314 típusú repülőhajója, amely az első kereskedelmi repülőgép volt, mely körberepülte a földet. A repülőhajó 74 utas üléssel rendelkezett, de hálófülkés kialakításban 36 fekvőhelye volt.

1942. január 13. Először repült az első katonai célra épült amerikai helikopter a Sikorsky XR-4.

 

 

 

65 éve

 

1947. január 11. Először repült a McDonell F2H Banshee nevű gázturbinás vadászrepülőgépe.

1947. január 27. Elkezdődött a Maszovlet első légiutaskísérő tanfolyama. Az újságokban meghirdetett tanfolyamra mintegy 150 hölgy jelentkezett, melyből egy bizottság 11 főt választott ki. A tanfolyamot a vállalat Dorottya utcai központjában, heti három alkalommal az esti órákban tartották. A tanfolyam előadói között volt, többek között Bánhidi Antal, Stifter János, Dr. Béres István, Simkovits Károly is. A hallgatóknak a több tananyag közül repülés történetet, repülőgéptant, légiforgalmi ismereteket, repülési alapfogalmakat – angol és francia nyelven –, utas és áruszállítást, légijogot, betegápolást, utasokkal való bánásmódot és adminisztrációt is oktattak.

60 éve

1952. január 3. Ezen a napon repült először, Filtonban az első angol két forgószárnyas, kétmotoros helikopter a Bristol 173-as, G-ALBN lajstromjellel.

1952. január 3. A PanAm amerikai légitársaság elindította az első teherszállító légijáratát az államokból Európába.

1952. január 7. Bevezették a washingtoni légiforgalmi irányításnál a leszállásokhoz a radarbevezetést.

1952. január 22. Ezen a napon adták ki Nagy Britanniában az első gázturbinás utasszállítógép légialkalmassági bizonyítványát egy De Havilland 106 Comet I-nek.

 

 

 

1952. januártól újabb 7 db Li-2-es típusú katonai szállítógép érkezett az országba.

55 éve

1957. január 16-18 között három B-52B típusú repülőgépből álló kötelék, leszállás nélkül, a KC-97-es tankerekről végzett négy levegőben való tüzelőanyag utántöltéssel, 45 óra 19 perc alatt, 860 km/órás átlagsebességgel körberepülték a földet. A megtett távolság 39147 km volt. A vezérgép a Lucky Lady III volt, a kísérője a La Victoria és a Lonesome George nevű stratégia bombázó repülőgép volt. Ez volt egyben az első ilyen jellegű, kötelékben végzet körberepülése a földnek. Az új rekorddal megdöntötték a nyolc évvel ezelőttit, melyet 94 óra alatt a Lucky Lady II nevű B-50-es típusú bombázógép teljesített.

1957. január 23-án szállt fel először a francia Nord 1500-02 Griffon-II, mely hagyományos gázturbináját egy torlósugárhajtómű közepébe szerelték. A repülőgépet a torlósugárhajtóművek későbbi próbáihoz építették. A repülőgép fel és leszállásakor a gázturbinás hajtóművét használta és ez gyorsított arra a sebességre, mely már elegendő volt a torlósugárhajtómű működtetéséhez. Ezután azt kikapcsolták és a repülőgépet, már a mozgó alkatrészek nélküli hajtómű gyorsított, tovább, több mint kétszeres hangsebesség fölé.

1957. január 20. Magyar katonai küldöttség utazott Moszkvába a magyar légierő forradalom utáni helyzetének újraszervezésének érdekében. Még ebben a hónapban megalakult a Magyar Néphadseregben a légvédelmi csoportfőnökség és rövidesen több vadászrepülőezredet is megszűntettek.

1957. január 30-án újraindult a menetrendszerű légiforgalom Ferihegyről az 1956-os forradalom utáni kényszerszünet után. Az első járat Miskolcon át Debrecenbe indult.

50 éve

1962. január 1. a taszári 31. honi vadászrepülőezred MiG-19PM típusú, négy levegő-levegő légiharc rakétákkal felszerelt százada megkezdte a harckészültségi szolgálatot.

 

1962. január 3. Elrendelték a Magyar Népköztársaság területén illetékes az állandó kutató-mentő szolgálat felállítását. A 86. vegyes repülőosztálynál egy Li-2-es és egy Mi-1-es helikopter és a személyzetük állt állandó készültségben.

 1962. január 6-án Elkezdődött az akkori Szovjetunióban a Malév új Il-18-as hajózószemélyzeteinek kiképzése

1962. január 10. 20 órától magyar légvédelmi alakulatok vették át az ország légterének őrzését a szovjet déli hadseregcsoporttól. A repülőalakulatok 168 harci repülőgépéből 92 sugárhajtású volt.

40 éve

1972. január 26. A terroristák felrobbantották a JAT, Jugoszláv légitársaság Csehszlovákia felett 10160 m magasságban haladó repülőgépét. Az innen lezuhanó egyik légiutaskísérő túlélte a tragédiát, bár hosszúideig kómában volt és több mint egy évig kórházban feküdt. Ez idáig ő volt az egyetlen ember, aki ilyen magasságból ejtőernyő nélkül földet érve is életben maradt.

35 éve

 1977. januárjában használatba vették az amerikai űrprogramban a többször is felhasználható űrrepülőgép hordozására és a siklórepülő kísérletekhez átalakítottak Boeing B 747-es típusú repülőgépet.

 

1977. január 1. A Közlekedési és Postaügyi Minisztérium rendelkezése alapján a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságon, LRI-n belül megalakult a Repülés Oktatási Központ.

1977. január 1. Tökölön megalakult a 93. vegyes repülőszázad, melynek An-24V típusú „párnás” repülőgépei elsősorban a katonai VIP repüléseket bonyolították le.

 

 

 30 éve

 

1982 januárjában az USAF felügyeletével elkezdődött a Rockwell Internationalnál 100 db B-1B Lancer típusú hadászati bombázógép gyártása.

 

 

1982 januárjában megérkeztek Ferihegyre, nagy ládákba csomagolva a Tu-154-es szimulátor alkatrészei, melyek az épületének elkészültéig, a már tárolásra alkalmas, de még épülő új hangárba kerültek. A szimulátor évekig szolgálta a Malév hajózóinak a kiképzését, jelenleg a Magyar Közlekedési és Műszaki Múzeumban van elhelyezve.

1982. január 22. Elkészült a szolnoki MHSZ hőlégballon szakosztályának első, a HA-801-es hőlégballonja.

20 éve

1992. január 20. Az amerikai új vadászgép program keretében két X-31-es típusjelzésű tolóerő vektorkormányzású repülőgép érkezett az Edward légibázisra a kísérleti repülések végrehajtásra.

 

 

15 éve

1997. január 1. Elkezdődött a Taszáron települt MH 31. Kapos Harcászati Repülőezred felszámolása.

1997. január 6. A Boeing bemutatta a légitársaságok számára az új B 747-400ERX típusát.

1997. január 10-24. Szétbontották a Malév HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A3-as típusú repülőgépét.

 

 

 

10 éve

2002. január 1. Megszűnt a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság az LRI. A Ferihegyi repülőtér üzemeltetését, fejlesztését ezután néhány évig az állami tulajdonú Budapest Airport Zrt. látja el és a magyar légtérben repülő polgári és katonai repülőgépek irányítását pedig rövid ideig a költségvetési intézményként működő HungaroControl, a Magyar Légiforgalmi Irányító Szolgálat látja el.

 2002. január 16-án kirepülték a Malév HA-LHD lajstromjelű Boeing B767-3P6-os típusú repülőgépét az Amerikai Egyesült Államokbeli Victorvillebe.

 

5 éve

2007. január 1. Megszűnt az önálló MH légierő-parancsnoksága és beintegrálódott az újonnan alakuló MH Összhaderőnemi Parancsnokságba.

 
2007. január 31. Megérkezett Svédországból Kecskemétre a kilencedik JAS-39C, a „36”-os oldalszámú Grippen

 

Reklámok
Galéria | Kategória: Évfordulók, Fotók, Hírek, Repülőgép típusok
Címke:
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.